Közelgő rendezvények

Jelenleg nincs közelgő esemény!

Friss híreink

• Új honlap

A khszínház.hu archívumként működik tovább.
    Látogasson el új honlapunkra: komloikaptar.hu

• Német nyelvtanfolyamok

Szuper hírünk van a nyelvet tanulni vágyóknak!

A Közösségek Házában októbertől német nyelvtanfolyamok indulnak.

• Angol nyelvtanfolyamok

Angol nyelvtanfolyamok a Közösségek Házában

Nagyon örülünk, hogy a Közösségek Háza programpalettája új színnel bővül. Szeretettel várjuk az angol nyelvet tanulni vágyókat.

65 éves a komlói szervezett természetjárás -
2015.01.22.

Visszatekintés dióhéjban

Turistaelődeink 1950-ben tették meg az első lépéseket, hogy szervezetten járják szűkebb és tágabb hazánk csodálatos tájait. Megalakult a Komlói Szakszervezet Természetbarátok Szakosztálya, 1960-ban a Május 1. Művelődési Ház Természetjáró Csoportja, majd 1963-ban a Komlói Bányász Természetjáró Szakosztálya. Az akkori művelődési központ, aztán a KBSK támogatásával működő szakosztályokba egyre több kirándulni vágyó, természetet szerető idősebb és fiatalabb tag jelentkezett. Túráztak határainkon túl is, az NDK-ban, Ausztriában, Romániában, Szlovákiában, a Magas-Tátrában és a Szlovák-paradicsomban... Néhány név, akik népszerűsítették, ill. ma is népszerűsítik ezt az egészséges, testet-lelket építő sportot: Radó Pál, Földes Lipót, Kelemen Sándor, Selényi László, dr. Varga Ferenc, Lafferton Henrik, Horzsa Sándor, Perleczki József, Tóth József, Eperjesi Ernő, Király László, Strasser Péter... Az egykori vezetőt, Radó Pált Lafferton Henrik követte. Több évtizedes vezetői munkáját Eperjesi Ernő folytatta 15 évig, majd közel 10 évig Király László vitte a stafétabotot, akitől jómagam vettem át, és 8. éve igyekszem elődeimhez méltóan helytállni a vezetőséggel és immár 80 fős tagságunkkal együttműködve...
Találkozók, táborok, túrák, versenyek, rendezvények: 1963-ban a révfülöpi és 1965-ben a Kilián-telepi Nemzetközi Turistatábor, Országos Bányász Természetbarát Találkozó (Zgyerka János – emléktúra-versennyel) 1984: Mátraháza, 1985: Tata, 1986: Miskolc, 1987: Zalaegerszeg. Gyalogtúrázók Országos Találkozói: 1986 és 2000: Orfű, 2001: Kiskundorozsma, 2002: Balatonalmádi, 2003: Nyíregyháza, 2004: Felsőtárkány, 2007: Csillebérc, 2008: Salgótarján, 2009: Szolnok, 2010: Aggtelek, 2011: Sopron, 2012: Gyenesdiás, 2013: Tata, 2014: Vác. Elődeink az Országos Kéktúra egyes szakaszait is bejárták. 1986-ban nagy élményt jelentett számukra a Dél-dunántúli Kéktúra egy része Rockenbauer Pállal és csapatával. Ahogy nekünk is 2012-ben, hogy a Dél-dunántúli Kéktúra Vándorlás egy szakaszának és zárásának résztvevői, de feladatainak (úttisztítás, jelzésfestés, fogadás) is részesei lehettünk. Mi„ hétdombosok” is eljutottunk határainkon túlra, de főként hazánk számos természeti, történelmi és építészeti értékeit ismerhettük meg. 1998: Zemplén, 1999: Bükk, 2000: Mátra, 2001: Börzsöny és Balaton-felvidék , 2002: Pilis és Balaton-felvidék, 2003: Karancs-Medves vidéke, 2004: Bakony és Sötét-völgy, 2005: Kőszegi- és a Papuk-hegység, Bükk, 2006: Vértes, 2007: Székelyföld, 2008: Dél-Zselic és Őrség, 2009: Zemplén, Balaton-felvidék, és Pilis-Visegrádi-hegység, 2010: Bükk és Balaton-felvidék, 2011: Mátra és Balaton-felvidék, 2012: Zala, Cserhát-Karancs-Medves és Baja-Gemenc, 2013: Börzsöny, Pilis-Visegrádi-hegység, Liptód, 2014: Bakony, Balaton-felvidék, Feked. Népszerűek voltak a Rácz János szervezte „Rácz-táborok” és a Király László vezette falu- és városnéző túrák, melyeket Feketéné Móró Erzsébet kedvelt országjáró túrái követtek. Egyesületünk 2001-ben rendezett diákoknak egy „Természetjárást népszerűsítő és Ismeretbővítő tábort”, felkérésre a nyári-napköziseknek túrán s találkozón bővítjük természetismeretüket, ahogy az őszi szünetben velünk túrázó diákoknak is. 2013-ban felkérésre Sikondán, a Sakk-táborban résztvevő ifjaknak vezettünk túrát, és rendeztünk svéd-pályás tájékozódási játékot. Már közel 10 éve segítjük a kistérségben élő diákoknak hagyományosan meghirdetett „Mecseki Barangolások” verseny megrendezését.

A természetjárás népszerűsítését szolgálták a diákoknak meghirdetett rajzpályázatok és kiállítások, ahogy a 2011-től három évig havi rendszerességgel vezetett „Kirándul a család” és a „Túra az egészségünkért” túráink. 2013-tól új színfolt, hogy együttműködési megállapodást kötöttünk a Nagy László Gimnáziummal, így „Önkéntes munkát végző fiatalok” is segítik céljaink
megvalósítását. 2009-től társalapítóként évente átadjuk a „Horváth Zoltán Emlékdíj a „Csírázó” Komlói Tehetségekért” elismerést és anyagi támogatást annak a pályázó, ballagó diáknak, akit a szakmai zsűri a legjobbnak ítél. 2010-ben városunk is bemutathatta sportéletét a Margit-szigeti „Sportvarázson”, melynek mi, turisták is aktív részesei voltunk. Tevékenységünk és céljaink szélesebb körben való megismertetése érdekében Svéd-pályás tájékozódási játékkal, természetismereti TOTÓ-val, infós sátorral... várjuk az érdeklődőket az évente rendezett Civilek Találkozóján, Sport Napon, és egyéb városi rendezvényen. Így például 2013-ban a Civilek VI. Találkozóján „Csemegék a természetből” szlogenünkhöz híven ízletes harapnivalókkal, itókákkal és természetismeretet adó információkkal, játékokkal vártuk sátrunkba az érdeklődőket, de 2014-ben is hasonlóan népszerűsítettük a természetjárást, a környezetvédelmet, és egyesületünk lehetőségeit. 2014-ben a Komlói Egészségfejlesztő Irodával szerveztünk egy jól sikerült „Gyalogló Napot” és aktív részesei voltunk az Egészség Nap rendezvényének is. Kezdettől tagjai vagyunk a Civil Vezetők Fórumának. 2015.júniusában immár 4. alkalommal leszünk házigazdái – a Vörösfenyő kulcsosháznál – az általuk szorgalmazott és mindig remek hangulatú Civilek Baráti Találkozójának. 2003-tól szervezzük az országosan meghirdetett Baranya-Tolna Teljesítménytúrát, 2008-tól a „Jó szerencsét!” Bányász Emléktúrát, és 2009-től társszervezői vagyunk a „Mecseki Láthatatlanok” nyomában Történelmi Emléktúrának. Létrehoztuk a „Jó szerencsét!” Bányász Emlékösvényt, dolgoztunk a Mecseki Emlékút kialakításán, és 17 éve túrákkal, találkozókkal, emlékezésekkel, koszorúzáson való részvételünkkel fejezzük ki tiszteletünket egykori bányászainknak. Bányász hagyományok őrzésében való aktivitásunkat jelzi az is, hogy Mecsekpölöske Önkormányzatának megkeresésére és kérésére, a kulcsosházunknál lévő egyik csillénket eladományoztuk Bányászati emlékhely kialakítására. Tagjaink között népszerűek a más egyesületek által rendezett teljesítménytúrák is, néhányban segítünk is. Fokozatosan kialakultak hagyományos túráink, rendezvényeink: így az új év köszöntő pezsgős-; farsangi hurka-; húsvéti locsoló-túra; a majális; emléktúráink – Horzsa Sándor, Lafferton Henrik, Eperjesi Ernő, Rockenbauer Pál a „Már végtelenben túrázók”, a Szent Borbála –; a „Találkozás a Zsongor-kőnél”; a Mikulás-túra; közös szilvesztereink; álarcos farsangi és nőnapi báljaink; a Régi Turisták Találkozója; a záró karácsonyi ünnepségünk.

Sok kulturális programon és rendezvényen képviseljük egyesületünket, de magunk is szerveztünk: 1999, 2001 és 2008-ban „Egy est a természetbarátokkal” a színházban, vagy 2004-ben az „Indulj el egy úton...”, majd a Természettel természetesen... kiállításaink. 2013 áprilisában „A természet költészete” címmel fotókiállításra és verses találkozóra vártuk az érdeklődőket a Közösségek Házába, majd október 10-én “A természet csodái” – Müller Nándor természetfotós kiállítását szerveztük meg színházunk aulájában, ahol a 15 éves "Hétdombosok" pillanataiból is ízelítőt adtunk. Több évben is vállaltunk előadást a Településtörténeti Konferencián, és több Városismereti Vetélkedőn is sikeresen szerepeltünk. Éveken át aktív részesei voltunk a múzeummal a Kulturális Örökség Napjai aktuális témákhoz kötődő rendezvényeinek. 2004:„Lélegző örökségünk” konferencia a Vörösfenyő kh-nál, 2005:Túra Máré-várhoz, 2006: városi séta, 2007: kirándulás Püspökszentlászlóra. 2008-ban Pécsvárad kincsei.
2007-ben egyesületünk szervezte a komlói civilszervezetek VI. hagyományőrző vetélkedőjét. 16 éve indítottuk Örökségünk – délutáni diskurzus sorozatunkat, ahol havi rendszerességgel képes élménybeszámolókat tartanak neves előadóink, tagjaink. 2007 év decemberében kopjafát állítottunk és avattunk a Vörösfenyő kulcsosház alatti tisztáson, elhunyt túratársaink tiszteletére.
Nagyobb lélegzetű munkáink: Elődeinkkel együtt immár 42 éve gondozzuk, szépítjük, üzemeltetjük a Vörösfenyő kulcsosházat. 2002 előtt belső átalakítás, 2003-ban a tetőszerkezet teljes cseréje, 2004-ben új 3 fülkés WC és 2005-ben tüzelőtároló építése, 2006-ban 80 fős esőbeálló és új tűzrakóhely készült. A tisztán –, karbantartás és szépítés folyamatos... Ahogy sok-sok turistaút jelzéseinek és számos forrás felújításának munkáit is komlói természetjárók végezték. Anyagi bázisunk: Munkáinkhoz, működésünkhöz és programjainkhoz szükséges anyagiakat tagdíjainkból, 17 éve sikeres országos és helyi pályázatokból, az adók 1%-ából a polgármesteri keretből és a Komló Városért Alapítványtól kapott támogatásból fedezzük.
Elismeréseink, eredményeink, teljesítményeink: Megyei és országos elismerésekkel is büszkélkedhetünk. Király László 2002-ben Arany Bakancs Díjat, 2005-ben A Mecseki erdőkért kitüntetést és 2006-ban Czárán Gyula Emlékérmet kapott. Utóbbi a Magyar Természetbarát Szövetség elismerése, ahogy a Dr. Téry Ödön Emlékérem is, amelyet Őri Zsuzsanna 2008-ban, Feketéné Móró Erzsébet pedig 2013-ban vehetett át kimagasló természetjáró munkájáért. A BMTSZ elismerését eddig Király László, Németh Margit, Rácz János, Rácz Jánosné, Bora Tiborné, Feketéné Móró Erzsébet, Miklovits György, Korcsmár Istvánné, Őri Zsuzsanna, Zana Szilvia, Horváth Gáborné, Kuizs Sándor, Hering Györgyné, Fehérné Kardos Ágnes, Kilin Sándor, Magyarity Julianna, Németh Katalin, Kuizs Sándorné, Kovács Árpád és Horváth Attila kapta meg. 45 bronz-, 35 ezüst-, 13 arany- és 2 érdemes túrázói (Feketéné Móró Erzsébet, Biros Béláné) minősítést értünk el. Tagjaink sok túramozgalmat teljesítettek. Legeredményesebb Biros Béláné és Feketéné Móró Erzsébet – akik a Rockenbauer Pál Országos és Dél-dunántúli Kéktúra jelvényét és számtalan túramozgalom teljesítését is magukénak tudhatják...